2022-től jelentősen egyszerűsödtek az átalányadózás szabályai, és adózási formaként is olcsóbbá vált sokak számára. A mellékállásban vállalkozók számára is elérhetővé vált az adó- és járulékmentes értékhatár bevezetésével az átalányadózás.

Egyszerűsítések 2022. január 1-től
megszűnt a korábbi 4+4 (8 db) költséghányad kulcs, helyette 3 kulcs maradt: 40%, 80%, 90%,
megszűnt a kiegészítő tevékenységet folytatók (nyugdíjasok) korábbi, kedvezőtlenebb kulcsrendszere,
bevezetésre került egy adómentes adóalap-összeghatár, ami a tb-járulék és a szociális hozzájárulási adó alól is mentesít,
40 és 80%-os költséghányad esetén az éves minimálbér tízszereséig választható az átalányadózás (2021-ben ez tizenötszörös volt),
kereskedelmi tevékenység (90%-os költséghányad) esetén az éves minimálbér ötvenszereséig.
Adómentes értékhatárok 2022-től
A nem főállású átalányadózó egyéni vállalkozó teljes adó- és járulékmentességet élvez az alábbi árbevételi határokig:
Költséghányad | Adómentes árbevétel |
|---|---|
40% | 2 000 000 Ft-ig |
80% | 6 000 000 Ft-ig |
90% | 12 000 000 Ft-ig |
A járulékmentesség feltétele, hogy a vállalkozó legalább heti 36 órás munkaviszonnyal, társas vállalkozói jogviszonnyal, vagy nappali tagozatos tanulói jogviszonnyal rendelkezzen más jogcímen. Főállású egyéni vállalkozóként a minimálbér/garantált bérminimum szerinti tb-járulékot és szociális hozzájárulási adót eddig a határig is meg kell fizetni, de az szja alól a bevételi határig mentesség jár.
Melyik tevékenységhez melyik költséghányad jár?
A 90%-os költséghányad a kizárólag kiskereskedelmi tevékenységet folytató egyéni vállalkozóknak jár. A 80%-os költséghányad többek között a mezőgazdasági, építőipari, javítási és egyes feldolgozóipari tevékenységekre vonatkozik. Minden más, az előző két kategóriába nem tartozó tevékenység esetén a 40%-os költséghányad az irányadó.
Adókedvezmények
Az átalányadózás egyik fontos előnye a KATA-val szemben, hogy a nem adómentes jövedelemrész utáni szja és tb-járulék terhére a vállalkozó is érvényesítheti az szja adóalap-kedvezményeket (pl. négy- vagy többgyermekes anyák kedvezménye, 25 év alattiak mentessége, első házasok kedvezménye, családi adó- és járulékkedvezmény).