Az előző évekhez képest csak kismértékben változott az átalányadózás szabályozása 2024-ben, de két fontos pontra érdemes figyelni.
1. Emelkedő minimálbér → emelkedő limitek
A 2023.12.01-től érvényes minimálbér-emelés a minimumjárulékot és az adómentes keretet is megemelte:
| Költségátalány | 2023 | 2024 |
|---|---|---|
| 40% | 2 320 000 Ft | 2 668 000 Ft |
| 80% | 6 960 000 Ft | 8 004 000 Ft |
| 90% | 13 920 000 Ft | 16 008 000 Ft |
A főállású átalányadózó egyéni vállalkozó minimum járuléka (szocho + tb):
| 2023 | 2024 | |
|---|---|---|
| Képesítés nélkül | 76 850 Ft | 88 378 Ft |
| Képesítéssel | 98 183 Ft | 107 988 Ft |
Másodállású egyéni vállalkozóknak továbbra sem kell minimumjárulékot fizetniük.
2. Új szabály a szüneteltetésre
Eddig a szüneteltetés hónapjában napra arányosítva kellett a főállású egyéni vállalkozónak a minimumjárulékot megfizetnie. 2024-től a teljes havi minimumjárulékot (legalább 88 378 Ft) meg kell fizetni, ha a hónapban akár csak 1 napig is aktív volt a vállalkozás.
Jó hír ugyanakkor, hogy az aktív időszakban kiszámlázott, de csak a szüneteltetés alatt beérkező bevételt a kiállítás hónapjában kell könyvelni – nem kell tehát aktívan fenntartani a vállalkozást az utolsó befolyó összegekig. Emiatt érdemes a szüneteltetést mindig a hónap utolsó napjával indítani.
Az indítás és a megszüntetés esetén továbbra is érvényesek a napra arányosítás szabályai.
